Przedszkola

Zapraszamy dzieci od 3 roku życia (w wyjątkowych przypadkach wcześniej)

Anglojęzyczność

Montessoris' Gardens a great place to grow!

Informacje dodatkowe

Dowiedz się więcej o naszych atutach

Start Oferta Żłobki Ogrody Montessori Adaptacja do żłobka

Adaptacja do żłobka

Jak wygląda adaptacja do żłobka w Ogrodach Montessori?

Adaptacja jest organizowana zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka, jednak na tyle całościowo, aby zadbać o komfort „całej rodziny” przyjmowanej do żłobka. Stosując się do standardów FRD im. J.A. Komeńskiego staramy się, aby:

  • zanim dziecko zacznie uczęszczać do żłobka, rodzice zapoznali się z dokładnie z zasadami, programem edukacyjnym i procedurami obowiązującymi w placówce, w czym pomaga im personel placówki (dyrektor, opiekunki),
  • rodzice i dzieci mieli możliwość poznania opiekunów, zanim dziecko zacznie regularnie uczęszczać do placówki, 
  • dzieci w okresie adaptacji nie było zbyt dużo (maksymalnie 3 nowych dzieci w grupie, poza okresem wrzesień/październik),
  • opiekunowie dokładnie poznali przyzwyczajenia dziecka, szczególnie towarzyszące codziennym czynnościom (jedzenie, zasypianie, toaleta, ubieranie się),
  • rodzice i opiekunowie towarzyszyli dziecku w czasie adaptacji,
  • rodzice i opiekunowie zdawali sobie sprawę, że choć okres adaptacyjny powinien trwać ok. 1-3 tygodni, to jednak jego długość zależy od wielu indywidualnych czynników,
  • w okresie adaptacji szczególnie opiekunowie zwracali uwagę na poznanie potrzeb dziecka, nawiązanie z nim bezpiecznego kontaktu, przystosowanie organizacji dnia do potrzeb dziecka,
  • w czasie adaptacji kontakt z dzieckiem miały ciągle te same osoby, które mają za zadanie nawiązać z dzieckiem kontakt, które łagodnie i stopniowo przejmują opiekę nad dzieckiem, aby w późniejszym czasie zbudować z nim bezpieczną, pełną zaufania relację,
  • działania personelu w okresie adaptacji nakierowane były na nawiązywanie kontaktu z dzieckiem oraz jego rodzicami, którzy towarzyszą dziecku,
  • stopniowo wydłużać czas pobytu dziecka w placówce,
  • rodzeństwo lub dzieci, które się znają, miały zapewnione okazje do stałych kontaktów i wspólnej zabawy – np. dzieci w żłobku mogą kontaktować się z rodzeństwem uczęszczającym do przedszkola (np. na placu zabaw).

Kto ma bezpośredni wpływ na skuteczny przebieg adaptacji dziecka?

Istnieje wiele czynników mających wpływ na proces przystosowania się dziecka do funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
Przebieg adaptacji do środowiska przedszkolnego jest wynikiem oddziaływania:

- właściwości dziecka (tzw. cechy podmiotowe): wiek i płeć, typ układu nerwowego i temperament...;

- środowiska zarówno rodzinnego jak i przedszkolenego (tzw. czynniki zewnętrzne), 

Żaden z tych czynników nie działa w izolacji od pozostałych.

Zgodnie z wynikami naukowych badań kluczem do sukcesu w kontekście przebiegu adaptacji dziecka do prawidłowego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym jest:

  1. Stworzenie relacji na linii rodzic-dziecko-nauczyciel i wzajemne darzenie się zaufaniem;
  2. Skuteczne przepracowanie przez rodzica faktu kilkugodzinnego odseparowania od swojego dziecka;
  3. Stworzenie przestrzeni pozwalającej dziecku na socjalizację i odnalezienie się w nowej dla niego rzeczywistości (za co odpowiadamy my - przedszkole);

    Należy jednak pamiętać, że proces adaptacji (przystosowywania się) dziecka jest niepowtarzalny i absolutnie zindywidualizowany, co wynika z wcześniej wspomnianych cech podmiotowych i czynników zewnętrznych.

Jak można pomóc swojemu dziecku w skutecznej adaptacji?

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie skuteczności prawidłowego  przystosowania się dziecka do funkcjonowania w żłobku. Część tych czynności mogą wykonać rodzice, co również pozwala im lepiej zrozumieć przebieg tego procesu, jednak większość działań leży po naszej stronie. W Ogrodach Montessori w oparciu o najwyższe standardy i bieżące wytyczne dokładamy wszelkich starań, aby Państwa dzieci swoje pierwsze kroki milowe stawiały z naszą pomocą.

Co mogą zrobić rodzice?

  • zanim dziecko zacznie uczęszczać do żłobka, rodzice mogą zapoznać się z zasadami, programem edukacyjnym i procedurami obowiązującymi w placówce, w czym pomaga im personel placówki (dyrektor, opiekunki);
  • przyzwyczajać dziecko stopniowo do rozstania z najbliższymi przez pozostawianie go pod opieką innych dorosłych (np. dziadka, babci, cioci);
  • przyzwyczajać dziecko do przebywania w towarzystwie innych dzieci, nawiązywania z nimi kontaktów oraz wspólnych zabaw (np. na podwórku, placu zabaw czy ogródkach jordanowskich);
  • podczas przyprowadzania dziecka do przedszkola być przygotowanym na trudne rozstania (nawet jeżeli dziecko płacze przy rozstaniu) ważne jest by w trudnych sytuacjach skutecznie regulować własne emocje i nie intensyfikować trudności dzieci;
  • nie przedłużać pożegnań z dzieckiem, gdyż może to wydłużyć czas fizycznego oraz emocjonalnego napięcia związany z pożegnaniem; 
  • rodzice i dzieci mają możliwość poznać opiekunów, zanim dziecko zacznie regularnie uczęszczać do placówki.

Dlaczego spokojny i zindywidualizowany przebieg adaptacji jest tak ważny?

Wczesne doświadczenia dziecka ulegają utrwaleniu i generalizacji, przez co wpływają na jego zachowanie w dorosłym życiu, stąd okres adaptacji przedszkolnej jest czasem, w którym dziecko powinno być objęte zindywidualizowanym podejściem wychowawczym, a jego trudności nie powinny być bagatelizowane.

W Ogrodach Montessori stwarzamy przestrzeń dostosowaną do potrzeb dziecka, które jako jednostka jedyna w swoim rodzaju wykazuje swoiste doznania i odpowiedzi na nowe bodźce w kontekście zmian społeczno-edukacyjnych w jego życiu. Dbamy, by dzieci w trakcie adaptacji miały wystarczająco dużo czasu aby przystosować się do nowej sytuacji, budjemy relacje z dziecmi i rodzicami, oparte na zaufaniu i bezpieczeństwie, powoli wprowadzamy dzieci w codzienne czynności i aktywności, dając im możliwość do eksploracji i decydowania o tempie procesu. 

Etapy adaptacji

Adaptacja w żłobku polega na stopniowym zapoznawaniu się dziecka z nowym otoczeniem i nowymi osobami. Proces ten może trwa od kilku dni do kilku tygodni. Powinien być przeprowadzony w sposób wielofazowy i zgodny z potrzebami dziecka.

Pierwszym krokiem na drodze adaptacji jest zapoznanie się rodziny z opiekunem, który będzie budował relację z dzieckiem i spędzał z nim czas w placówce. Kluczowym aspektem jest zaufanie - gdy rodzic obdarza zaufaniem opiekuna swojego dziecka, wtedy i dziecko wykazuje skłonność do podobnego postępowania.

Może się zdarzyć, że adaptacja zbiega się w czasie z kryzysem separacyjnym (szczególnie gdy dziecko nie zostawało wcześniej pod opieką innych osób niż rodzice); jednak nawet na tym etapie warto zachęcać dziecka do wchodzenia w nowe relacje. Pomocne w tym jest odpowiednie podejście opiekuna-jest wrażliwy na potrzeby dziecka, ale jednocześnie nie narzuca mu się i potrafi poczekać, aż dziecko będzie gotowe na kontakt.

Opiekun dokładnie poznaje przyzwyczajenia dziecka, szczególnie towarzyszące codziennym czynnościom (jedzenie, zasypianie, toaleta, ubieranie się). Wprowadzenie odpowiedniego rytmu sprawia, że dzieci czują się bezpieczne i są pewne siebie.

Należy podkreślić, że w żłobkach Ogrody Montessori nie ma możliwości, aby zbiegły się w czasie więcej niż dwie niezależne od siebie adaptacje, co pozwala na zapewnienie komfortu psychicznego zarówno dzieciom, jak i opiekunom. 

Metody wdrażania dziecka w żłobkową rzeczywistość

W Ogrodach Montessori metody opierają się na starannym przeanalizowaniu, rozważeniu i zaplanowaniu wielu czynników i zdarzeń, które mogą mieć wpływ na pomyślny przebieg adaptacji. Zrozumienie potrzeb dziecka pozwala na stworzenie warunków korzystnych i przyjaznych dla jego rozwoju. Dziecko potrzebuje określonego stopnia niezależności, aby rozwijać swoje umiejętności przygotowania do życia społecznego.

W swoich metodach uwzględniamy potrzebę wspólnego przebywania zarówno rodziców jak i dziecka na zajęciach i specjalnie z myślą o tej potrzebie utworzyliśmy BabyCorner.

BabyCorner to miejsce swtworzone z myślą o rodzicach z dzieckiem, którzy chcą się dowiedzieć jak wygląda otoczenie ogrodów Montessori, poznać kadrę i przełamać pierwsze lody przed rozpoczęciem adaptacji dziecka, to tutaj stwarzamy możliwość poznania od podszewki zasad funkcjnowania miejsc opieki nad dziećmi do lat 3, co może zdecydowanie ułatwić późniejszy proces adaptacji, obniżyć rodzicielską oraz dziecięcą niepewność i stres związany ze zmianą, jaką jest rozpoczęcie korzystania z usług opieki instytucjonalnej. 

BabyCorner to przestrzeń do zadawania pytań. Dzięki niemu każda Mama i każdy Tata będzie mógł uzyskać wszystkie interesujące informacje i rozwiać wątpliwości lub poszukać z kadrą wspólnych rozwiązań. 


Zajęcia kosztują 400 zł/miesiąc lub są BEZPŁATNE, po wcześniejszym złożeniu wniosku o dofinansowanie przez portal https://empatia.mpips.gov.pl/.

więcej informacji na ten temat w zakładce: Oferta/Informacje dodatkowe/BabyCorner

Czym jest płacz?

Płacz jest naturalną reakcją fizjologiczną, która pozwala rozładować zgromadzone napięcie emocjonalne, jednak dla dziecka pełni on również wiele innych ważnych funkcji.

Płacz jest dla dziecka naturalnym sposobem komunikacji i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Może on świadczyć o niepewności, strachu lub niezadowoleniu. W Ogrodach Montessori wiemy jednak, że kluczem do zrozumienia emocji dzieci jest empatia i akceptacja. 

Trudne emocje są sygnałem, na który potrzebujemy właściwie odpowiedzieć zapewniając bezpieczne środowisko i zrozumienie. W Ogrodach Montessori dbamy więc o relacje i rozumiemy, że rozstania bywają trudne. Dajemy więc dzieciom więc czas by wyraziły swoje emocje, a następnie zapraszamy je do żłobkowej codzienności, która często okazuje się przyjemna, radosna i ciekawa.

Naszym nadrzędnym celem jest umożliwienie sprawnej i dostosowanej do potrzeb dziecka adaptacji do funkcjonowania w żłobku.

Czy moje dziecko odnajdzie się w żłobku?

Każdy człowiek w swoim życiu przechodzi przez pewne etapy. Każdy z tych etapów jest związany z danym okresem w jego rozwoju. Pierwszy dzień w szkole, pierwszy egzamin, pierwszy dzień w pracy… z reguły, większości tych sytuacji towarzyszą najrozmaitsze emocje. Zwykle jest to po prostu stres i strach przed nieznanym.

Tak samo jest z małym dzieckiem, które właśnie zmienia środowisko ze ściśle zamkniętego tzn. rodzinnego na środowisko instytucjonalne - żłobek. Można by rzec, że zmiana to nawet zbyt mało precyzyjne określenie - to pojawienie się nowego źródła socjalizacji dla dziecka.
Wiedza i doświadczenie dziecka są zbyt ubogie, aby potrafiło bezproblemowo pokonywać trudności związane z wejściem w nową społeczność rówieśniczą, zaspokajaniem swoich potrzeb, zrozumieniem nowej hierarchii społecznej, kontaktem z nieznaną osobą dorosłą, poruszaniem się w nieznanym i obcym środowisku (sali pobytu, placu zabaw), dzieleniem przestrzeni z innymi, rozumieniem upływu czasu. Jest to całkowicie zrozumiałe. 

W Ogrodach Montessori jednak dbamy by tworzone przez nas relacje były bezpieczne oraz oparte na zaufaniu. Jesteśmy profesjonalistami - nasz zespół tworzy wyjątkowa kadra. Aktualizujemy swoją wiedzę i szkolimy się, by zapewnić dzieciom jak najwyższy poziom opieki oraz edukacji, ale również by umożliwić dzieciom możliwie łagodną adaptację i dobry start.

Ogrody Montessori - tutaj dzieci są w dobrych rękach!

Filia Golęcin
ul. Wojska Polskiego 79
60-628 Poznań
Filia Jeżyce
ul. Polna 13a
60-535 Poznań
Filia Ławica
ul. Perzycka 11
60-182 Poznań
Filia Jeżyce Zajezdnia
ul. Zwierzyniecka 30
60-814 Poznań
Realizacja NICEIT