Nasze przedszkola filia Jeżyce i Ławica

Realizacja podstawy programowej

Uczenie się to ekscytujący proces odkrywania, który skłania dziecko do koncentracji, motywuje, uczy samodyscypliny i zamiłowania do poszukiwania i przyswajania wiedzy. „Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.”* Pedagogika Montessori reprezentuje całkowicie odmienne od tradycyjnego podejście do edukacji dziecka. Dzięki innowacyjnemu podejściu i zaangażowaniu w naukę wszystkich zmysłów dziecko jest w stanie zgłębić nie tylko wiedzę zawartą w ramach podstawy programowej, ale również doskonalić się w tym co je interesuje. Materiał montessoriański pozwala dzieciom wykonywać skomplikowane zadania matematyczne, poznawać litery, uczy je pisania i czytania. Dzięki niemu dzieci poznają budowę zwierząt, roślin, wiedzą jak powstały gwiazdy i skąd na naszej planecie wziął się człowiek.

* PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Otoczenie

Przestrzeń, która nas otacza, ma ogromne znaczenie nie tylko dla naszego samopoczucia, ale również poczucia bezpieczeństwa czy dobrych kontaktów międzyludzkich. Przemyślana i rozważnie dobrana, może spełniać funkcję edukacyjną, być tzw. trzecim nauczycielem. Nasze sale są spokojne, pozbawione zbędnych dekoracji i rozpraszających elementów. Pozwalamy dzieciom wykorzystać ich naturalny potencjał  i skupić się na wykonywanych czynnościach.

Uczeń korzysta z materiałów zaprojektowanych według pedagogiki Marii Montessori. Pomoce dydaktyczne są cały czas dostępne, dzieci sięgają po nie gdy są na to gotowe. Każda pomoc edukacyjna ma swoje stałe miejsce, pozwala to zachować ład i zaspokoić fazę wrażliwości na porządek u małych dzieci. W każdym materiale edukacyjnym zawarte są zasady: stopniowania trudności, kontynuacji, logicznego uporządkowania i wzrastającej trudności.

Praca w grupach Montessori przebiega w pięciu obszarach:

  • Życie Praktyczne
  • Sensoryka
  • Matematyka
  • Język
  • Edukacja kosmiczna czyli wprowadzenie do geografii, biologii, kultury.

Grupy/klasy

W klasach Montessori przebywają ze sobą i uczą się dzieci z w różnym wieku, tworząc specyficzną społeczności. Paradoksalnie tu nie chodzi wcale o dzieci młodsze, które w naturalny sposób naśladują „starszych” . Najbardziej zyskują na tym dzieci starsze, którym często trudno im jest zauważyć potrzeby mniejszych i słabszych. Uczą się empatii, pomagają młodszym i otaczają opieką. Często mają okazję wejść w rolę nauczyciela, dzięki temu ćwiczą swoje jakże ważne umiejętności werbalne.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „O wyższości klas mieszanych wiekowo” 

Języki

Dziecko w wieku przedszkolnym w sposób łatwy i naturalny przyswaja język, nie stanowi dla niego problemu wymowa, akcent. Przedszkolaka charakteryzują, duże możliwości rozwojowe, które doskonale wykorzystujemy do nauki języka obcego. W naszych placówkach (anglojęzycznych) przykładamy do tego aspektu szczególną wagę. Każda grupa przedszkolna ma anglojęzycznego nauczyciela bądź asystent nauczyciela. Dziecko ma ciągły kontakt z językiem, którego znajomość w dzisiejszych czasach jest niezbędna. Wierzymy, że taka nauka to inwestycja w przyszłość dziecka.

Oprócz anglojęzycznych nauczycieli na co dzień oferujemy dodatkowe zajęcia językowe z native speakerem (więcej w zakładce ANGIELSKI)

Muzyka w Ogrodach

Od najmłodszych lat uwrażliwiamy, naszych podopiecznych na dźwięki. Dzieci uczestniczą w koncertach Zespołu Muzyków Filharmonii Poznańskiej ProSinfonika, biorą udział w niezwykłych zajęciach Muzytywka, gdzie poznają muzykę od podszewki oraz przy akompaniamencie  keyboardu pilnie ćwiczą na zajęciach rytmicznych.

Muzyka rozwija kreatywność, uwrażliwia, uczy twórczego myślenia i jest podstawą do nauki matematyki.

Zajęcia sportowe

Ruch jest naturalną potrzebą dziecka w wieku przedszkolnym, to niezbędny warunek wolności. Staramy się, żeby nasze przedszkolaki miały jak najwięcej zajęć sportowych. Oferujemy zajęcia taneczne, balet, piłkę nożną, a także cotygodniowe wyjazdy na basen. Dzięki temu wszystkiemu ćwiczymy koordynację ruchową i sprawność fizyczną.

Podróże małe i duże

Czas spędzony na świeżym powietrzu jest dla nas bardzo ważny. Znamy dziecięcą potrzebę ruchu, dlatego nie zważając na pogodę staramy się zwiedzać naszą okolicę. Zwiedzamy również Poznań. W dobie kiedy wszędzie jeździmy samochodem, a dzieci z wakacji przywożą pałeczki do jedzenia sushi fascynująca staje się zwykła podróż tramwajem czy autobusem. Co roku wybieramy się w nowe nieodkryte jeszcze przez nas miejsca Poznania. Często plan wycieczek pomagają nam zorganizować rodzice.

Warsztaty

W przedszkolu regularnie odbywają się wszelkiego rodzaju warsztaty. Razem z dziećmi gotujemy na zajęciach kulinarnych, dwa razy w roku własnoręcznie przygotowujemy cudownie pachnące mydełka, lepimy z gliny, tworzymy ekologiczne budowle. Od czasu do czasu potykamy się również z sympatycznymi psami – nauczycielami. Nasi czworonożni przyjaciele wprowadzają nas w pieski świat i uczą wrażliwości oraz bezpiecznego obcowania ze zwierzętami.

Festyn Rodzinny

Co roku organizujemy Festyn Rodzinny z okazji nadejścia lata. Spotykamy się całymi rodzinami, podsumowujemy miniony rok przedszkolny, w miłej i zabawnej atmosferze spędzamy ze sobą czas. Jest to również dobra okazja do podziwiania występów przygotowanych przez naszych małych uczniów.

Każdy znajduje coś dla siebie!