Żłobki
Oferujemy opiekę nad dziećmi już od 5 m-c życia
Oferujemy opiekę nad dziećmi już od 5 m-c życia
Zapraszamy dzieci od 3 roku życia (w wyjątkowych przypadkach wcześniej)
Montessoris' Gardens a great place to grow!
Dowiedz się więcej o naszych atutach
Pedagogika Montessori powstała ponad sto lat temu, jednak jej aktualność i uniwersalne wartości bez problemu stawiają czoło teraźniejszym wyzwaniom.
Ma ona na celu wykształcenie u dzieci ważnych i pożytecznych w życiu społecznym cech.
Cechy Montessori to obszary, na których stymulowaniu skupiamy się stosując pedagogikę Montessori. To one są czynnikiem oraz skutkiem całościowego rozwoju dziecka w wielu obszarach.
Wśród nich wyróżniamy kolejno:
W Ogrodach Montessori dbamy, by dziecko mogło samodzielnie wybrać sobie zadanie, włożyć całą energię w jego wykonanie i wykonać je według osobistego kryterium ukończenia. Następnie odłożyć pomoce na miejsce, w którym są zwyczajowo przechowywane w taki sposób, żeby inne dziecko mogło z nich skorzystać. Ważne jest dla nas, aby dziecko czuło się samodzielne i miało realną możliwość wyszukać materiały do dalszej pracy bez potrzeby angażowania nauczyciela. Dzięki takiemu podejściu budujemy niezależnosć i sprawczość dziecka.
Liczba sukcesów osiąganych przez dziecko samodzielnie (i postrzeganych, jako takie przez nie same) powinna znacznie przewyższać liczbę odczuwanych przez nie porażek. W Ogrodach Montessori dzieci mają możliwość samodzielnie korygować swoją pracę podczas obserwacji, refleksji lub dyskusji.
Zgodnie z pedagogiką Montessori dziecko powinno mieć możliwość osobistego decydowania o włączeniu się do pracy innego dziecka lub grupy roboczej, dlatego w Ogrodach Montessori proponujemy dzieciom liczne możliwości, z których mogą korzystać, ale znajdujemy również czas na swobodną zabawę, aby dzieci miały możliwość same tworzyć podejmowane aktywności.
Motywacja wewnętrzna to chęć dziecka do podejmowania aktywności płynąca "ze środka". Motywacją wewnętrzną może być przyjemność, ciekawość, czy po prostu chęć. W Ogrodach Montessori dbamy, by Dziecko rozwijało wewnętrzną chęć kontynuowania pracy dla czystej przyjemności jej wykonywania i podsycania naturalnej ciekawości.
Zgodnie z pedagogiką Montessori dziecko powinno być w stanie akceptować i respektować podstawowe zasady grupy w kontaktach z innymi dziećmi. W Ogrodach Montessori zasady są jasne dla dzieci, a nauczyciele w razie potrzeby wskazują dzieciom drogę, dzięki czemu środowisko jest dla dzieci w pełni zrozumiałe i bezpieczne, dzieci wiedzą czego się spodziewać i często chętnie respektują obowiązujące zasady.
Osoby niezależne i autonomiczne są nadal częścią grupy, swoją potrzebę niezależności rozwijają nadal biorąc udział w działalności grupy. W Ogrodach montessori dbamy więc by dzieci jednocześnie osiągały niezależność i autonomię i nadal rozwijały odpowiedzialność społeczną przez aktywne uczestnictwo w życiu grupy.
W edukacji Montessori dzieci uczą się uczyć poprzez zabawę, samodzielne opowiadanie, uczenie innych. Przygotowanie akademickie wymaga aktywizacji i kultywowania nieodłącznych mocy i procesów, dzięki którym uczący się sam staje się „dostawcą” wiedzy. Umiejętności te są niezbędne do dalszej nauki i poznania, a nie celem samym w sobie.
Montessori postrzegała dziecko jako „embriona duchowego”. Wszyscy ludzie są istotami duchowymi, jak również istotami fizycznymi. Mają zdrowie duchowe i fizyczne. Montessori nie widzi potrzeby ustalania teologicznych źródeł duchowości i nie podaje wyjaśnień teologicznych. „Duchowy embrion” po prostu rozwija się dzięki duchowej pożywce. Taka pożywka jest inwestycją o charakterze bądź teologicznym, humanitarnym lub kombinacją tych dwóch czynników.
Wszystkie dzieci są częścią zarówno światowego systemu społecznego, jak i światowego systemu ekologicznego. Oba systemy mają swoje konstytucje i wszyscy muszą nauczyć się żyć według wytyczonych zasad. Jako przyrodnik, Maria Montessori świetnie zdawała sobie sprawę z istnienia praw, którymi rządzi się zarówno umysł, jak i natura. Rozumiała także, jakie mogą być konsekwencje ich nieprzestrzegania. Dzieci w Ogrodach Montessori są więc w kontakcie z naturą i mają możliwość dowiadywać się wiele o przyrodzie i całym otaczającym je świecie.
Jeśli chcesz zgłębić swoją wiedzę na temat filozofii Marii Montessori polecamy:
The Michael Olaf Company Radosne Dziecko (dostępne TUTAJ)
Maria Montessori „Odkrycie Dziecka”
Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori”
Paul Epstein ” Z notatek obserwatora. Montessori w praktyce”
Czas na Montessori http://czasnamontessori.pl/
Być Rodzicami http://www.bycrodzicami.pl/
Montessori Guide http://montessoriguide.org/
Montessori Bez Granic http://www.montessoribezgranic.edu.pl/
How we montessori http://www.howwemontessori.com
Living Montessori Now http://livingmontessorinow.com/